Адаптація п’ятикласників до нових умов навчання у середній школі
Складність періоду адаптації учнів при переході до середньої ланки зумовлена низкою змін, однією з яких є перехід на предметне навчання. Змінюється кількість вчителів та вимог до кожного предмету, зростає учбове навантаження, збільшується кількість міжособистісних контактів, діти дорослішають, розвиваються розумово, психічно і фізично. Все це викликає напруження психіки дитини і може призвести до перевтоми, високого рівня тривожності, труднощів в соціально-психологічній адаптації і, як результат – можливе зниження успішності учня.
Тому, для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, соціально-психологічною службою проведено спеціальне дослідження, за результатами якого було розроблено рекомендації для вчителів та батьків.
Рекомендації вчителям
- Враховувати труднощі адаптаційного періоду та вікові особливості учнів 5-х класів під час вибору термінології, доборі методичних матеріалів.
- Дотримуватися рівномірного темпу уроку. Високий темп заважає багатьом дітям засвоювати матеріал.
- Не перевантажувати учнів великим обсягом домашнього завдання.
- Забезпечити єдність вимог до учнів.
- Налагоджувати емоційний контакт з батьками школярів.
- Не використовувати оцінку як засіб покарання учнів.
- Фіксувати позитивну динаміку в розвитку кожного учня. Не порівнювати учнів між собою, орієнтуватися на попередній результат та сьогоднішній.
- Розвивати навички самоконтролю, вміння працювати самостійно, оцінювати свою роботу та роботу класу. Використовувати різні форми роботи.
- Не створювати психотравмуючих ситуацій при виставленні оцінок за контрольні, самостійні роботи, семестрові тощо.
- Не використовувати виклик до дошки або письмову перевірку знань як засіб підтримки дисципліни.
Рекомендації класним керівникам
- Поважайте дитину, заохочуйте ініціативу.
- Прислухайтеся та довіряйте класному колективу, прагніть у всьому досягти взаємності, адже долати недовіру доводиться роками.
- Відстоюйте інтереси дитини, якщо це необхідно, умійте поставити себе на її місце.
- Будьте об’єктивними за будь – яких обставин.
- Спрямовуйте свої зусилля на формування позитивного ставлення кожного учня до себе, своїх можливостей засвоєння норм взаємин із однокласниками і педагогами.
- Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах).
- Допомагайте учням із низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе потрібними і бажаними в класі.
- Застосовуйте різні види, форми та стратегії для залучення до співпраці батьків: анкетування, індивідуальні консультації, відкриті уроки, тематичні лекторії, родинний клуб та інше. Обговорюйте взаємні очікування для вироблення однакових поглядів на процес розвитку, виховання та навчання учнів.
Рекомендації батькам
- Перша умова шкільного успіху п’ятикласника – безумовне прийняття дитини, незважаючи на невдачі, які її вже спіткали або можуть спіткати.
- Підтримуйте дитину під час адаптаційного періоду. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
- Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.
- Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи. Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?».
- Підтримуйте зв’язок із вчителями Вашої дитини, цікавтеся про її успішність, поведінку.
- Заохочуйте до самостійності, але поступово. Допомагайте дитині із питаннями, які виникають під час виконання домашнього завдання, але не виконуйте його замість неї. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
- Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.
- Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
- Якщо у дитини навчання йде добре, проявляйте частіше свою радість. Висловлюйте заклопотаність, якщо у дитини не все добре у школі.
- Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.
Соціально – психологічна служба закладу
|